Omkörning
Var möter jag den andra?
När du ser en bil framifrån,
är det jättesvårt att veta hur fort den kör.
Du tror att den mötande bilen
kör lika fort som du själv,
och att mötet blir mitt emellan er.
Det är oftast fel.
Därför händer många olyckor.
Du vill göra en omkörning
Vägen är rak och sikten är bra.
Långt borta ser du en mötande bil.
Hinner du köra om eller ska du vänta?
Din hjärna måste hinna tänka på mycket.
Tidsvinsten anges i minuter och sekunder.
Exempel:
Du kör i 60 km/h och ökar till 80 km/h (genomsnittsfart).
Tidsvinst på en mil = 2 minuter och 30 sekunder.
Avbryt omkörningen om du får möte som här!
Planera omkörningen
Ställ dig följande frågor
när du tänker köra om:
• Varför ska jag köra om?
• Hur långt framåt ser jag?
• Hur lång sträcka
måste jag köra i vänster körfält,
innan jag har kört om bilen?
• Hur fort kör bilen framför mig?
• Hur snabbt kan jag öka farten?
• Med vilken hastighet
kan jag köra om?
• Finns risk för mötande trafik?
Om du kör en gammal bil med svag motor,
tar omkörningen längre tid.
Läs också på sidorna 120-123.
Stigningsfält
Tunga lastbilar tappar
farten i uppförsbackar.
För att de inte ska hindra
snabbare bilar,
finns stigningsfält
på en del platser.
Alla ska normalt köra
i det högra körfältet,
så att det vänstra,
stigningsfältet, kan
användas för omkörning.
När stigningsfältet tar slut
Du får inte hindra trafiken i höger körbana,
när du lämnar stigningsfältet.
Du ska vara säker på att du hinner avsluta omkörning
en, innan stigningsfältet tar slut.
Om inte - avbryt omkörningen!
Körfält upphör
Sammanvävning
Omkörningens tre delar:
Planering
• Se långt framåt och förbered din omkörning.
Bilen framför dig kan skymma ett hinder.
• Börja omkörningen så tidigt,
att du hinner få rejält högre fart än bilen
du tänker köra om.
• Titta i backspeglarna och vrid på huvudet,
så att du ser
att inte någon har börjat köra om dig.
Slå på vänster körriktningsvisare.
• Var helt säker på att bilen du kör om
inte har något hinder längre fram,
till exempel i vägrenen.
• Kontrollera att bilen framför dig
inte tänker svänga till vänster.
• Tuta eller blinka med helljuset
om en olycka håller på att ske.
• Räkna med att ett fordon kan dyka upp
från en sidoväg.
Omkörning
• Kör om snabbt.
Du får dock inte köra fortare
än hastighetsbegränsningen visar.
• Kör inte för nära sidan på bilen framför dig.
Du får inte tvinga ut bilen du kör om
i vägrenen eller diket.
• Titta inte på den du kör om.
Risken finns att du styr dit du tittar.
• Rör ratten med små lugna rörelser.
Avbryt omkörningen
- om du får möte eller blir osäker.
Blinka med höger körriktningsvisare.
Återgång
• Styr tillbaka in till höger,
när du ser den du har kört om
i den inre backspegeln.
Så gör du när du själv blir omkörd:
• Gör det lätt för bilen som kör om dig.
Håll så långt till höger du kan.
• Öka absolut inte farten - det är förbjudet!
• Ser du att något farligt håller på att hända
- hjälp den som kör om.
Gå ut i vägrenen om det är möjligt.
Du kan göra det enklare
för snabbare trafikanter att köra om
genom att tillfälligtvis köra ut på vägrenen.
Du har väjningsplikt när du kör
från vägrenen tillbaka in på körbanan.
Visa med körriktningsvisaren
vad du tänker göra.
OBS! Kör inte på vägrenen
i mörker eller när sikten är dålig.
Gående, cyklister och annan
långsam trafik använder vägrenen.
Det kan också finnas
stillastående bilar på vägrenen.
Förare får köra om endast
om det kan ske utan fara.
Omkörningsregler
- landsväg
Omkörning ska göras till vänster.
Det gäller även på motorväg.
Det finns förbud
vad gäller omkörning.
Läs om förbuden under bilderna.
Du får inte köra om andra fordon,
om det kommer mötande trafik
i det körfält som du
måste använda för omkörningen.
Du får inte köra om andra fordon,
om någon bakom dig
har påbörjat en omkörning.
Du får inte köra om andra fordon,
när bilen framför dig ger tecken
att han tänker köra om
eller flytta sig till vänster.
Du får inte köra om andra fordon,
om du inte kan köra tillbaka
till högra delen av körbanan.
På en körbana med tre körfält
med trafik åt båda hållen,
får du aldrig köra i det yttersta,
vänstra körfältet.
Det mittersta körfältet
får användas för omkörning.
Om körbanan har trafik
åt båda hållen,
och det finns två eller fler körfält
på din sida,
får du aldrig köra över mittlinjen.
Du får köra om flera fordon
på en gång,
om du kan göra det
på ett säkert sätt.
Du måste släppa fram bilar som
kommer bakifrån med högre fart.
Placera dig så långt till höger
som möjligt på körbanan.
Om det är riskfritt, kan du
underlätta omkörningen genom
att tillfälligt köra ut på vägrenen.
Du ska aldrig köra om
där sikten är skymd,
som vid backkrön
eller i en kurva.
Avbryt omkörningen!
Placera dig
som den gula bilen,
så ser du bättre
om det är fritt
för omkörning.
Reflexer på släpvagnar
med totalvikt över 3,5 ton
Reflexer på tunga lastbilar
Reflexer på alla släpvagnar
Omkörning av långa fordon
Lastbilar med släp kan vara långa och breda.
Sikten skyms och det tar lång tid att köra om.
Speciellt lång blir omkörningssträckan
i utförsbackar där lasten trycker på
och ger lastbilen extra fart.
Då tar din omkörning längre tid.
Det är riskabelt att köra om långa fordon
• Regn och smuts slungas upp mot din ruta,
när du kör om en lastbil i dåligt väder.
Slå på vindrutetorkarna före omkörningen.
• Vindvirvlarna från lastbilen
kan få din bil eller motorcykel ur kurs.
De flesta lastbilsförare är skickliga
och vill hjälpa oss trafikanter.
Så snart de kan går de ut på vägrenen
för att ge dig bättre sikt
och bättre plats för omkörning.
Om lastbilen blinkar
med höger körriktningsvisare betyder det
att lastbilen ska svänga till höger,
ingenting annat!
En skicklig bilförare hamnar inte
i en sådan här nödsituation.