Det tar lång tid att förstå allt som händer i trafiken på rätt sätt. Du måste köra många hundra timmar och tusentals mil för att bli en van och duktig bilförare. Du måste få självkännedom, lära känna dig själv, veta vad du är bra på och vad du är sämre på.
Nybörjare råkar oftare ut för trafikolyckor än äldre och erfarna förare. Männen orsakar fler olyckor i trafiken än kvinnorna.
Det är mycket att tänka på
Det händer otroligt mycket i trafiken. Hjärnan måste hinna med att tänka på allt.
När man är 18 år är hjärnan mer utvecklad. Då börjar man bli klokare och mer förståndig. Först då kan man ta sitt körkort.
Du är aldrig ensam i trafiken
Du måste hela tiden li/älpa andra i trafiken och bry dig om bilister, cyklister och gående.
Du måste bli en klok bilförare
Många unga män tycker att de är duktigare bilförare än de är. De känner sig själva dåligt. De har dålig självkännedom. De råkar oftare ut för bilolyckor än andra. Unga förare vill gärna testa bilen och farten. Kan bilen ta en kurva i 80 knyck?
Du måste bli en klok bilförare. En klok bilförare skriker aldrig åt andra. Han visar inte finger när andra gör något dumt.
En klok bilförare funderar hela tiden på vad som kan hända på vägen. Han vet att andra bilister kan göra misstag.
En arg förare kan göra tio andra förare arga. Det blir alltså elva arga förare, istället för en.
Så här blir du en bra förare
Många tror att de är en bättre bilförare än de är. De överskattar sig själv.
En bra förare aktar sig för självöverskattning. Det räcker inte att bara lära sig trafikregler och att vrida på ratten. En bilförare måste lära sig att göra rätt utan att behöva tänka efter. För att göra rätt krävs träning, att göra samma sak, om och om igen. Bara det kan göra dig till cn bra förare.
En bra förare kan tänka snabbt och göra rätt. En säker förare har dessutom fantasi att fundera ut vad som händer sedan.
De säkraste bilförarna har haft körkort i 15 till 30 år!
Bussen står vid busshållplatsen. Plötsligt springer någon ut framför bussen. En bra förare trampar snabbt ner bromsen. En säker förare har sett bussen för länge sedan. Han vet att någon kan stiga ur bussen och gå ut framför den. Den säkre föraren har minskat farten och behöver inte ens bromsa.
Du och andra i trafiken
Vi skulle slippa många problem i trafiken, om vägar aldrig korsade varandra. Men nu korsar cykelbanor och gångbanor och bilvägar varandra. För att göra det lite lättare finns övergångsställen med ljud- och ljussignaler. Men trafiken blir aldrig säker om inte alla visar ansvar, hänsyn och omdöme till varandra.
Grupptryck - bestämmer du själv eller bestämmer andra?
Det är oftast svårare att köra med kompisar i baksätet. De kanske kräver att föraren kör fortare.
Tänk efter hur du själv kör. Kör du på ett sätt när du är ensam och på ett annat sätt när du har folk runt dig? Vill du visa dig extra duktig, när andra är med? Blir du nervös, om du råkar köra fel?
Dina vänner har druckit öl. De skriker och tjoar i bilen. Kan du låta bli att lyssna och göra som de vill? Kan du säga nej till dina vänner?
Trafikens grundregel säger att du ska undvika trafikolyckor genom att
Människor är olika - vissa råkar oftare ut för olyckor än andra
Jag ska minsann visa, att jag är bäst
En stressad förare, är en farlig förare
Det bästa sättet att köra säkert i trafiken är att ha gott om tid.