En säker
förare leker
aldrig
rallyförare.
Lär känna dig själv

Det tar lång tid att förstå allt som händer i trafiken på rätt sätt. Du måste köra många hundra timmar och tusentals mil för att bli en van och duktig bilförare. Du måste få självkännedom, lära känna dig själv, veta vad du är bra på och vad du är sämre på.

Nybörjare råkar oftare ut för trafikolyckor än äldre och erfarna förare. Männen orsakar fler olyckor i trafiken än kvinnorna.

Det är mycket att tänka på

Det händer otroligt mycket i trafiken. Hjärnan måste hinna med att tänka på allt.

När man är 18 år är hjärnan mer utvecklad. Då börjar man bli klokare och mer förståndig. Först då kan man ta sitt körkort.

Vad händer
bakom krönet?
Försöker någon
göra en
omkörning ?
Kommer någon från
en avtagsväg?

Du är aldrig ensam i trafiken

Du måste hela tiden li/älpa andra i trafiken och bry dig om bilister, cyklister och gående.

Du måste bli en klok bilförare

Många unga män tycker att de är duktigare bilförare än de är. De känner sig själva dåligt. De har dålig självkännedom. De råkar oftare ut för bilolyckor än andra. Unga förare vill gärna testa bilen och farten. Kan bilen ta en kurva i 80 knyck?

Du måste bli en klok bilförare. En klok bilförare skriker aldrig åt andra. Han visar inte finger när andra gör något dumt.

En klok bilförare funderar hela tiden på vad som kan hända på vägen. Han vet att andra bilister kan göra misstag.

En arg förare kan göra tio andra förare arga. Det blir alltså elva arga förare, istället för en.

Så här blir du en bra förare

Många tror att de är en bättre bilförare än de är. De överskattar sig själv.

En bra förare aktar sig för självöverskattning. Det räcker inte att bara lära sig trafikregler och att vrida på ratten. En bilförare måste lära sig att göra rätt utan att behöva tänka efter. För att göra rätt krävs träning, att göra samma sak, om och om igen. Bara det kan göra dig till cn bra förare.

En bra förare kan tänka snabbt och göra rätt. En säker förare har dessutom fantasi att fundera ut vad som händer sedan.

De säkraste bilförarna har haft körkort i 15 till 30 år!

Bussen står vid busshållplatsen. Plötsligt springer någon ut framför bussen. En bra förare trampar snabbt ner bromsen. En säker förare har sett bussen för länge sedan. Han vet att någon kan stiga ur bussen och gå ut framför den. Den säkre föraren har minskat farten och behöver inte ens bromsa.

Du och andra i trafiken

Vi skulle slippa många problem i trafiken, om vägar aldrig korsade varandra. Men nu korsar cykelbanor och gångbanor och bilvägar varandra. För att göra det lite lättare finns övergångsställen med ljud- och ljussignaler. Men trafiken blir aldrig säker om inte alla visar ansvar, hänsyn och omdöme till varandra.

Grupptryck - bestämmer du själv eller bestämmer andra?

Det är oftast svårare att köra med kompisar i baksätet. De kanske kräver att föraren kör fortare.

Tänk efter hur du själv kör. Kör du på ett sätt när du är ensam och på ett annat sätt när du har folk runt dig? Vill du visa dig extra duktig, när andra är med? Blir du nervös, om du råkar köra fel?

Dina vänner har druckit öl. De skriker och tjoar i bilen. Kan du låta bli att lyssna och göra som de vill? Kan du säga nej till dina vänner?

Trafikens grundregel säger att du ska undvika trafikolyckor genom att

- visa ansvar
- ta hänsyn
- ha omdöme

Människor är olika - vissa råkar oftare ut för olyckor än andra

En förare som kör först
och tänker sedan är impulsiv.
I trafiken är det farligt att vara impulsiv.
Exempel: Du ser en glasskiosk.
Åh Jag vill ha en glass, tänker du.
Du svänger snabbt in,
utan att titta i backspegeln, utan att blinka.
Du kör först och tänker sedan.
Du är en farlig förare.
Exempel: Det är dimma och börjar bli mörkt.
Vid vägen finns en varningsskylt för älg.
Men du sänker inte farten.
Du tänker bara på att snabbt komma hem.
Du struntar i det du egentligen vet.
Du är en farlig förare.

Jag ska minsann visa, att jag är bäst

Tänker du så är du en farlig förare.
Exempel: En bil kör om dig.
Du trampar gasen i botten och kör om honom,
för att visa att din bil är bättre,
snabbare och snyggare än hans.
Du är en farlig förare.
Exempel: En bilist tänker köra om dig.
Du ökar istället för att sänka farten.
Du är en farlig förare.
Exempel: Du tycker att bilisten framför
kör för långsamt.
Du lägger dig alldeles bakom hans bil
och försöker få honom att öka farten.
Du är en farlig förare.

En stressad förare, är en farlig förare

Du blir stressad när du inte klarar av det som händer.
Exempel: Bensinen håller på att ta slut.
Det är långt till nästa bensinstation.
Du tänker mer på bensinen
än på vad som händer på vägen.
Du är en farlig förare.
Exempel: Du kör snabbt på en kurvig väg.
Plötsligt springer en hare ut på vägen.
Du vrider ratten hårt åt sidan
för att inte köra på haren. Däcken skriker
och du hamnar på fel sida av vägen.
Som tur är får du den här gången inget möte.
Du är en farlig förare.
Den vane förare kör på haren och
tar inte risken att kollidera med mötande bil.

Det bästa sättet att köra säkert i trafiken är att ha gott om tid.

Du lär dig
att bli mindre stressad,
om du övar och lär dig
av allt som händer.
Tänk efter före,
var misstänksam
och ha fantasi!
Starta i tid,
så att du slipper
stress och jäkt.
Kör aldrig när du
har druckit alkohol!
Gammal, äldre, äldst!
Äldre förare kör ofta bra.
De har kört bil
i många år och de är vana.
De känner sig själva och sin bil.
De har gott om tid och kör lugnt.
Äldre förare råkar inte ut för fler olyckor
än andra förare.
Däremot skadas eller dödas de oftare.
Det beror på att kroppen blir skörare
när man blir äldre.
De ser och hör sämre.
De reagerar långsammare.
De glömmer ibland att ge tecken
när de svänger. Några kör mot rött ljus.
Olyckor har hänt, för att en gammal förare
glömt att stanna vid stoppskylt.
Var extra uppmärksam
när du ser en äldre bilförare.
De har lika stor rätt som du att vara i trafiken.
Drick aldrig öl eller sprit
när du ska köra
Du är en dålig bilförare,
när du har druckit sprit.
Ditt synfält krymper, du kör sämre, du gör allt
långsammare, när du har druckit alkohol.
Du kanske känner dig som en bra förare,
men det är du inte.
Alkoholen är kvar i kroppen länge nästa dag,
när du har druckit sprit.
Du kan förlora körkortet
Rattfull är du
när du har 0,2 promille alkohol i blodet.
Straffet för rattfylleri är böter
eller högst sex månaders fängelse.
Polisen tar ditt körkort i minst en månad.
Du är grovt rattfull, när du har 1 promille
eller mer i blodet. Straffet blir fängelse
i högst 2 år. Du mister körkortet i minst 1 år.
Många värktabletter, mediciner
och narkotika gör dig till en sämre förare.
Om polisen upptäcker att du är berusad av
tabletter eller narkotika, blir du också straffad.
”En starköl kan räcka
för att du ska åka fast
för rattfylleri.”
”Drick aldrig alkohol
till maten om du tänker
köra bil efteråt"
Narkotika och
andra droger
gör dig till
en dålig bilförare.
Brott och straff i trafiken
Vid en trafikkontroll kontrollerar polisen
vem du är och om du har rätt att köra fordonet. Därför
måste du alltid ha med ditt körkort.
Har du kört mycket vårdslöst eller är berusad
kan polisen ta körkortet på platsen.
De har kvar körkortet tills beslut har kommit
om att du får behålla körkortet eller inte.
När du tar ditt körkort, börjar en prövotid under två år.
Om du kör så illa att körkortet dras in under
den tiden, måste du göra ett nytt förarprov.
Transportstyrelsen och förvaltningsdomstolen
kan be att du lämnar in läkarintyg
eller göra nytt förarprov.
De kan kräva en personundersökning på dig.
Förvaltningsdomstolen kan återkalla,
ta tillbaka, körkortet.
Förvaltningsdomstolen kan också ge dig en varning.
När får du tillbaka körkortet?
Om ditt körkort återkallas, behåller polisen
ditt körkort från en månad upp till tre år.
Om körkortet tas tillbaka på mer än ett år,
måste du göra ett nytt förarprov.
Har du kört grovt rattfull, måste du
söka nytt körkortstillstånd.
Du måste också skicka in ett läkarintyg.
På läkarintyget ska stå hur mycket du dricker.
Leverprov tas på dig under tre månader,
för att kontrollera hur mycket du dricker.
Även om du får ett nytt körkortstillstånd
ska du lämna leverprov i ungefär ett år.
Du måste göra ett nytt teoriprov och
göra ett nytt körprov innan du får tillbaka ditt körkort.
© 2024 HutCentrum Hijron. Med ensamrätt | Onic Webbyrå
SKAPA DITT EGET TEORIPROV
10
СОЗДАЙТЕ СВОЙ СОБСТВЕННЫЙ ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ ТЕСТ
10
Övningsprov 3

Du ska svänga höger. Vilken dold fara måste du vara beredd på i den här situationen?
Jag ska låta mötande bilar som ska svänga till vänster köra först
Bilar från höger ska låta mig köra först
Mötande bilar som ska svänga till vänster ska låta mig köra först
Bilar från höger ska låta mig köra först
1 av 5 frågor